Vodík je dost často neprávem označován za přímého konkurenta bateriových pohonů, ve většině případů je tomu ale přesně naopak – elektromobilitu dovede skvěle doplnit a podpořit. O pozici vodíku jako paliva i o tom, jak náš mobilní vodíkový generátor H2BASE pomáhá bateriovým řešení, se rozepsal Luboš Hajský v příloze Hospodářských novin
Osobní i nákladní doprava zažívá revoluci – po více než sto letech jsou na ústupu fosilní paliva a automobilky postupně představují alternativní pohony nejrůznějších střihů. Úspěchy slaví řada BEV řešení, v čele s Modelem 3 od Tesly či škodováckým Enyaqem, elektromobilita se také začíná probojovávat do firemních vozových parků.
Vodík jako zdánlivý konkurent baterií.
Celý obor však naráží na řadu odpůrců s více či méně pádnými argumenty. Nejvýznamnějším z nich je téma kapacity přenosové sítě – poměrně jednoduchým výpočtem lze dojít k závěru, že přesunutí energie pro spalovací motory do elektřiny by v tuto chvíli nedokázala pokrýt výroba a přenosová síť by takové situaci také čelila s velkými obtížemi.Jako kvalitní alternativa se tedy nabízí vodík – cena za kWh energie vyrobené ve vodíkovém palivovém článku je nyní v nákladech zhruba 14 Kč a dle předpokladů by měla dále klesat. Vodíková strategie České republiky například pro rok 2027 předpovídá cenu 5,5 Kč za kWh. Ve srovnání s cenou dobíjení baterie, která se pohybuje mezi 7 a 12 Kč, si tedy vodík ekonomicky nestojí vůbec špatně.
Baterie je skvělé médium, někde ale skrývá slabá místa
Nenechme se ale zmást – situací, kde je výhodnější použít bateriové řešení, je celá řada. Bateriím do karet hraje účinnost a dostupnost nabíjecích bodů, byť jen nízkorychlostních. Pro osobní dopravu na krátké vzdálenosti tak bude vodík bateriím konkurovat jen velmi těžko.
V dálkové dopravě je ale situace odlišná: u vlaků, nákladních vozů či lodí je ukládání energie v bateriích nepoměrně složitější. A právě tady vodíková řešení dávají větší smysl – vodík může totiž ve velkých aplikacích konkurovat fosilním palivům.
Toyota Mirai? Síla vodíku se skrývá jinde
Svou roli ale vodík může hrát i v osobní dopravě: nejen jako primární zdroj energie na palubě auta, ale zejména jako palivo nabíječek pro elektromobily či prostředek k posílení přenosové sítě. Právě tuto myšlenku jsme měli v hlavě od začátku vývoje našeho vodíkového generátoru H2BASE: konstruován byl jako mobilní rychlonabíječka elektromobilů, ale také jako náhrada neekologických diesel agregátů.Podobně je možné H2BASE použít jako kogenerační jednotku k posílení přenosové sítě – přeměnou jednoho kilogramu vodíku vzniká přibližně 16 kWh elektřiny a 16 kWh tepla, které je možné dále využít třeba na vytápění objektu.Vodík tak pro nás není konkurentem baterií, ale naopak jejich ideálním kolegou.