Mezi rozhovory s odborníky a lídry českého byznysu najdete nově i ten s naším CEO Lubošem Hajským. Dozvíte se, jak se v Česku buduje vodíkové know-how a proč vsázíme na vlastní vývoj místo nákupu hotových komponent. Řeč přišla i na dobu masového rozšíření vodíkové technologie v praxi.
Odkaz na článek a rozhovor v audioverzi najdete zde.
Dobíjení elektromobilů, zásobování scény na hudebním festivalu nebo fungování celé budovy. Vše jen pomocí vodíku. Zdá se vám to jako příliš vzdálená budoucnost? Podle Luboše Hajského, zakladatele společnosti Devinn, spíš budoucnost velmi blízká.
Firma, která sází na vodík a považuje ho za nutnou součást českého energetického mixu, věří, že se technologie rozšíří ve velkém.
Devinn na trhu uvedl nabíječku elektromobilů, která využívá vodík a generátor, jenž vodík mění na elektrickou a tepelnou energii. Pro pokrytí výkyvů odběru je systém vybaven vlastní vysokonapěťovou baterií. Vodík je uložen v tlakových zásobnících a kyslík se získává ze vzduchu v okolí.
„Máme to ve fázi vývoje, ale jezdíme s tím po festivalech, kde se snažíme tuto technologii ukázat mainstreamu (myšleno široké veřejnosti, pozn. red.),“ říká v pořadu a podcastu Agenda Luboš Hajský s tím, že se snaží i napravit neprávem špatnou pověst vodíku. Na festivalu Rock for People generátor ukázal, že zvládne napájet stage, pomohl také domům zasaženým tornádem na Moravě.
Systém je univerzální, lze ho používat jako DC (stejnosměrnou) rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, zdroj tepla nebo zdroj elektrické energie. Na rozdíl od dieselových generátorů je ale vhodný také pro použití uvnitř budov.
Zatím je ale jedním z velkých problémů i cena, která poptávku po vodíkovém generátoru brzdí. „Firmy zájem mají, ale ta cena je zhruba desetinásobná,“ dodává Hajský s tím, že s větším rozšířením půjde cena dolů. „Je potřeba mít co nejvíce aplikací a tím se to zlevní,“ dodává s tím, že vodík má hodně podobné vlastnosti jako benzin a nafta.
„Vzhledem k tomu, jak technologie funguje a z čeho je složena konstrukce, myslím si, že to má velký předpoklad být levnější než spalovací motor. Ale samozřejmě – linky a všechny věci se musí teprve postavit. Zatím je to vesměs ruční výroba pro desítky kusů,“ sděluje Hajský.
Největší výhodou vodíku je podle něj fakt, že jej lze vyrobit kdekoliv a na rozdíl od elektromobilů nezatíží přenosovou soustavu.
Teď Devinn chystá i první vodíkovou budovu. „V příštím roce chceme udělat v Jablonci nad Nisou, kde sídlíme, budovu, která bude energeticky nezávislá,“ dodává Hajský s tím, že cisterna s vodíkem bude uložena na střeše.
Zobrazit všechny