5.5.2020
8
 min čtení
Život v DEVINNu

Konstruktérem v DEVINN: Od Formula Student k profi vývoji závodních vozů

Na Tomášovi je na první pohled vidět, že je to pravý rallyový srdcař. On sám tvrdí, že je pro něj jeho práce koníčkem. Světu rychlých kol propadl už jako malý kluk, a tak není divu, že si ke studiu vybral Vysoké učení technické v Brně, kde se stal posilou místního týmu Formula Student.

Na Tomášovi je na první pohled vidět, že je to pravý rallyový srdcař. On sám tvrdí, že je pro něj jeho práce koníčkem. Světu rychlých kol propadl už jako malý kluk, a tak není divu, že si ke studiu vybral Vysoké učení technické v Brně, kde se stal posilou místního týmu Formula Student. Zkušenosti získané v tomto týmu nyní uplatňuje v DEVINN na pozici technického konstruktéra na projektu pro ŠKODA Motorsport.

Tomáši, prozraď mi, jak si se z Brna dostal až do společnosti DEVINN?

Prvotní impulz přišel ze strany DEVINN, který mě oslovil, zda bych neměl zájem spolupracovat na projektu ŠKODA Motorsport. Protože motorsport je můj velký koníček a už odmala jsem se chodil dívat na rallye závody, a to i na ty světové. Nabídka mě velice zaujala. Následovala série pohovorů, po kterých jsme si plácli, a nic tak nebránilo mému nástupu.

Neodrazovala tě od přijetí nabídky vzdálenost? Přece jen z Brna, kde jsi studoval, je to do Mladé Boleslavi pěkný kus cesty.

Je to z ruky, to přiznávám. Původem jsem z Valašské Bystřice, což je zhruba pět hodiny vlakem do Mladé Boleslavi. Musím však říci, že rallye se stala mou vášní a práce poblíž rally byl můj dětský sen. Konkrétně tedy být rallyový jezdec. Ale to se později ukázalo, že není příliš reálné :) I díky tomu jsem byl ochotný udělat tento krok. Jako výhodu jsem vnímal i fakt, že DEVINN nabízí bydlení ve sdíleném domě, a tak mi alespoň odpadla tato starost.

Můžeš prosím blíže představit tvou současnou pracovní náplň?

Pracuji jako konstruktér na projektu ŠKODA FABIA Rally2 evo, kde mám na starosti aerodynamické díly. Dále jsem časem získal odpovědnost i za díly, které se používají jako ochrana podvozku tzv. ližiny, ochranu karoserie, tepelné ochrany a určité díly patřící do vnitřní výbavy auta.

Má pracovní náplň by se dala rozdělit na dvě části. Tou první je vývojová část, což znamená, že vyvíjím díly a následně zajišťuji výrobu prototypů a jejich testování. Druhá je technická část, ta obnáší tvorbu výrobních podkladů, technické dokumentace a dále i zajištění výroby samotných dílů. V podstatě tvořím takovou spojku mezi obchodním oddělením a dílnou. Obě tyto části jdou ruku v ruce a mají k sobě velice blízko.

Během svých studii jsi byl součástí brněnského týmu Formula Student, jaká byla tvá konkrétní role v týmu?

Do Formula Student jsem nastoupil v 1. roce magisterského studia, ale až kolem prosince. Dalo by říci, že jsem již nastoupil do rozjetého vlaku, protože probíhala pokročilá fáze vývoje a dovyvíjely se díly a započala se výroba monopostu. Na projektu jsem řešil aerodynamiku. To znamená, že jsem vyvíjel potřebné díly, což obnášelo i výpočty pomocí CFD (Computational Fluid Dynamics) prostředí, pomocí kterého se počítá proudění vzduchu.

Tomáš (první zleva) a jeho týmoví kolegové z TU Brno Racing

Jak tě tato působnost připravila na současnou pozici?

Jednak se člověk otrká a zkusí si práci v týmu, v kterém je potřeba efektivně komunikovat a rozdělovat si práci. Velký přínos však vnímám i v tom, že jsem nesl odpovědnost za konkrétní díl, který má samozřejmě i danou cenu, tím pádem v případě špatného postupu hrozí i případné finanční ztráty. Toto je rozdíl oproti škole, kde se dělají projekty jen na papíře. Musel jsem se tedy naučit přijímat odpovědnost za svoje rozhodnutí.

Pokud bys porovnal vývojářskou činnost na projektu Formula Student a ŠKODA FABIA Rally2 evo, v jakých oblastech je vývoj podobný a v čem jsou naopak největší rozdíly?

Princip a filosofie vývoje zůstává stejný. Vše začíná u zadání, na které navazuje samotný vývoj, který obnáší kreslení modelu, počítání CFD, vytvoření prototypu, otestování a následné zajištění výroby dílu. Proces jako takový se tedy příliš neliší. V obou případech existují pravidla, která je nutná při vývoji zohledňovat. Co se týče pravidel FIA (Mezinárodní automobilové federace), která se vztahují na skupinu Rally2, řekl bych, že jsou o něco přísnější. Formula je má benevolentnější např. co se týče zadního křídla, tak může obsahovat více profilů a být mnohem efektivněji umístěno. Také homologace Formula Student je odlišná od projektu ŠKODA FABIA Rally2. Závodních speciálů se taktéž vyrobí mnohem víc a i na tento fakt se nesmí při vývoji zapomínat.

Na projektu ŠKODA FABIA Rally2 evo pracuješ již více než rok, s jakou největší výzvou si se zatím setkal a jak si se s ní vypořádal?

Mně se strašně líbí progresivita, která tu panuje. Stává se, že ráno dostanu úkol, musím dát dopoledne dohromady data, odpoledne pošlu díl do výroby a ještě večer můžu mít hotový díl. Což na druhou stranu znamená, že je s tím spojený i určitý tlak na výkon. Ale s tím se musí v této oblasti počítat.

V průběhu roku jsem přebral novou náplň práce po odcházejícím kolegovi - ližiny. Bylo to v době, kdy probíhala příprava na rallye a musel jsem tak zajistit přípravu ližin, aby se včas stihly dovyrobit komponenty. Přiznávám, že pochopit samotný systém chystání ližin mi dalo zabrat. A byla to tedy pro mě skutečná výzva.

Máš možnost podívat se v rámci své práci i na testy a na rallye?

Měl jsem příležitost účastnit se čtyřikrát testování ve světě a dvakrát se zúčastnit rallye. S testováním souvisí i jeden z nejemotivnějších zážitků v mém životě, kdy jsem během testu ve Finsku měl možnost usednout na sedačku spolujezdce Kalleho Rovanpery a absolvovat část slavné rychlostní zkoušku Ouninpohja (součást Rally Finland). Primárním účelem bylo, abych si v praxi mohl ověřit, jak funguje střešní ventilace a auto v reálných podmínkách. Ale byl to samozřejmě i nezapomenutelný zážitek. Jsem velice vděčný, že jsem měl tuto příležitost. Na testy jezdím rád, i když jsou po pracovní stránce velice náročné. Jsem rád, že při nich  mohu vidět věci v praxi a odpočinout si od kanceláře.

Pracovní náplň máš opravdu pestrou, co máš na svoji práci však nejraději?

Zbožňuji, když slyším, jak někdo nastartuje a nakládá vůz FABIA Rally2. Pokaždé to ve mně vyvolává pocit nadšení a vášně.

Promítá se tvá vášeň pro motorsport i na tvůj vozový park? Řekni mi, v jakém voze jezdí vývojář ŠKODA FABIA Rally2 evo?

Teď asi moc nepotěším škodováky, ale mám Volvo V70 a druhé mám Hondu Civic, což je takový malý veterán z roku 1998 a mám ho hlavně pro rekreaci. Ve sbírce mám ale  také Motokáru KZ2, která patří do nejvyšší třídy motokár. Nesmím také zapomenout na čtyřkolku, se kterou se rád vyřádím v terénu.

-LB-

Zdroj foto: TU Brno Racing

Sdílejte
tento článek
Podělíte se s námi o vaše cookies?
Ano, i náš web používá cookies. Díky povolení cookies vám budeme moct zprostředkovat nevšední zážitek při prohlížení našeho webu.