Novinářskou scénou již několik týdnů hýbe japonská Toyota. Začátkem května automobilka na český trh uvedla již druhou generaci automobilu, který pohání vodíkový palivový článek. Ten nese název Mirai, a název je to více než přesný – v japonštině totiž znamená budoucnost.
Novinářskou scénou již několik týdnů hýbe japonská Toyota. Začátkem května automobilka na český trh uvedla již druhou generaci automobilu, který pohání vodíkový palivový článek. Ten nese název Mirai, a název je to více než přesný – v japonštině totiž znamená budoucnost. Pouhých pár dní po uvedení na český trh DEVINN dostal možnost si Mirai prohlédnout a vyzkoušet. A protože i pro nás je vodík palivem budoucnosti, neváhali jsme ani minutu a vyrazili se projet.
Mirai je na světové scéně jedním z mála sériově vyráběných modelů s vodíkovým pohonem, o to efektněji ale působí cesta, kterou model od své první generace ušel. Zatímco původní Mirai z roku 2014 působil spíše jako vize vzdálené budoucnosti, v letošní generaci nám Toyota nabízí dospělý, elegantní vůz, který se bez přehánění dá nazvat limuzínou. Na první dobrou zaujme, jak je auto majestátní. Asi nejpůsobivější je předek, obrovská podlouhlá kapota vypadá skvěle,“ uvedl CEO společnosti DEVINN Luboš Hajský. Auto zvenku působí masivně, čemuž odpovídá i jeho délka necelých pěti metrů.
Bylo by ale chybou zabývat se pouze vzhledem. „Měl jsem trochu strach, že jízda nebude plynulá, nebo při ní bude v autě hluk, auto je ale tak dobře odzvučené, že laik nemá šanci poznat, že jde o vůz s alternativním pohonem,“ řekl náš project manager Adam Bažant, druhý člen naší vyslané posádky. „Nejvýraznějším znakem toho, že auto jede na vodík, je tlačítko s nápisem H2O. Je umístěné vedle volantu a slouží k vypuštění vody ze systému auta například před vjezdem do garáže.“ Právě voda je jediným odpadem reakce, které probíhá ve vodíkovém palivovém článku. Sloučením molekul vodíku a kyslíku zde vzniká elektrická energie, která Mirai ze sta procent pohání.
Mirai je pouze jedním ze střípků v mozaice, kterou největší automobilka skládá. Již dnes se Toyota pyšní tím, že jedno ze tří aut, které vyjede z výrobní linky, je poháněno hybridním či alternativním pohonem. Nedaleko japonské sopky Fuji také z peněz automobilky vzniká experiment v podobě města, které by mělo být napájeno ostrovním vodíkovým pohonem.
Zobrazit všechny