3.5.2021
4
 min čtení
Případová studie

PŘÍPADOVÁ STUDIE: Jak jsme za čtyři dny vyvinuli světlomety, které dojely Rallye Dakar

Co má společného Rallye Dakar a světlo? Pro nás v DEVINNu úplně všechno. Závodníku Tomáši Tomečkovi jsme na míru vyrobili světlomety pro jeho legendární tatrovku, na vývoji světlometů spolupracujeme také se ŠKODA Motorsport. Když za námi ale přišel Ondra Klymčiw s tím, že za čtyři dny potřebuje mít přídavné světlomety

Ondřej Klymčiw je úkazem českého závodnického světa. Od dvaceti let závodil na dragsterech, tuto disciplínu však záhy vyměnil za enduro. „Lákalo mě, že to není jen o technice, ale také o hlavě a kondici. Už v té době mě napadlo zkusit si Dakar,“ vysvětluje závodník. Právě nejslavnější rallye závod světa ho proslavil – hned první rok totiž dojel dvacátý, hned rok poté zaznamenal ještě lepší 11. místo.

Úrazy Ondřeje Klymčiwa

Úspěchy však rychle vystřídaly pády – nejdříve na Dakaru 2016 Klymčiw utrpěl zlomeninu pánve. „Měl jsem jet hlavou. Přetrhl se mi papír v navigaci a neobětoval jsem tři minuty na opravu. Spadl jsem v řečišti při pokusu předjet dva soupeře najednou. Byla z toho zlomená pánev,“ komentuje závodník.

Skutečně do tuhého ale mělo teprve dojít. 8. ledna 2018 se Klymčiw vyboural znovu, a tentokrát ve 115 km/h. Čtyři rozdrcené obratle, tři zástavy srdce a dva měsíce v umělém spánku. Ani po letech se závodníkovi o tomto tématu nemluví lehce: „Člověk se najednou probudí po dvou měsících v Praze v nemocnici a neví vůbec nic. Neví, co se stalo, kdy se to stalo a jak se to stalo.“ Jako zázrakem ale Klymčiw přežil a ze zranění se zotavil. Bylo však jasné, že se na motorku nevrátí.

A tak mu začal v hlavě klíčit nápad Škodovky pro Dakar. Pro ambiciózní projekt se během půl roku podařilo sehnat finance potřebné pro účast, celé období ale bylo dle závodníka velmi hektické. Tak také vysvětluje časový pres, kterému jsme společně při vývoji světel čelili. „Samozřejmě mě napadlo, že budu potřebovat světla, ale okolo Škodovky bylo tolik starostí, že jsem to neustále odkládal,“ říká sám závodník. Náš vývojový tým tak dostal zdánlivě nesplnitelný úkol – během čtyř dní vyvinout přídavné světlomety, které se mohou objevit na Rallye Dakar.

Nebylo naštěstí třeba začínat zcela od začátku. „Měli jsme za sebou již vývoj pro ŠKODA Motorsport, spolupracovali jsme také s dalšími českými rallye stájemi. Právě na tyto návrhy světel jsme mohli navázat a ušetřily nám obrovské množství času,“ popisuje Jakub Jaček, vývojář DEVINN.

Světelná mapa světlometů

Optika a elektronika vycházela ze světel pro ŠKODA Motorsport: čtyři bodové TIR kolimátory zajišťují bodovou světelnou mapu, doplňkových osm kolimátorů pak vytváří světelnou „mlhu“, která osvětluje okolí. Světelná mapa tak připomíná tvar oka. Svými parametry je světlomet dvakrát výkonnější než světlo pro ŠKODA Motorsport.

Dakaru na míru

Další výzvou ovšem bylo světla uzpůsobit pro extrémní teploty v Saudské Arábii. „Museli jsme celé světlo co nejvíc teplotně odlehčit, takže jsme se rozhodli jít cestou celohliníkové konstrukce zcela bez plastových částí,“ upřesňuje Adam Bažant, který měl za DEVINN projekt na starosti.

Když už se zdálo, že je hotovo, vývojáři zjistili, že svítí jen polovina kolimátorů. „Ukázalo se, že na vině byla výrobní vada na výkonové PCB. Naštěstí jsme měli ještě jeden záložní a světlo stihli znovu smontovat,“ říká Jaček. Pak už to šlo ráz na ráz. V pátek večer bylo světlo připravené a v sobotu ráno přimontované k autu.

A jak světlomet zafungoval? „To je jednoduchý, my tomu v týmu říkáme vypínače tmy. Vy si rozsvítíte a je to jako by vám vyšlo slunce,“ chválí Klymčiw. „Nedá se to popsat jinak než jako komfort. Při přejezdech ve tmě jsme nemuseli vůbec řešit viditelnost.“ Díky rozložení kolimátorů a světelnému toku přes 10 000 lm patří světlomet k nejlepším ve své kategorii.

A co čeká naše světlomety dál? „Velkou výhodou našich světel je jejich variabilita – kolimátory je možné téměř neomezeně přeskupovat a my tak máme možnost upravovat tvar a výkon každého světla, které navrhujeme. Každému, kdo potřebuje při své práci bezchybnou viditelnost, jsme tak schopni ušít řešení na míru. Motorsport je skvělým případem takového oboru, pro nás je to však pouze začátek.“ Popisuje zakladatel DEVINNu Luboš Hajský.

Sdílejte
tento článek
Podělíte se s námi o vaše cookies?
Ano, i náš web používá cookies. Díky povolení cookies vám budeme moct zprostředkovat nevšední zážitek při prohlížení našeho webu.